Dr. A. (Alyt) Damstra
© To Huidekoper

Dr. A. (Alyt) Damstra

Functie
Wetenschappelijk medewerker

Alyt Damstra is wetenschappelijk medewerker bij de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid. Daarnaast is zij als postdoctoraal onderzoeker verbonden aan de Universiteit van Amsterdam.

Alyt studeerde politicologie aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde in 2020 in de politieke communicatie aan de Amsterdam School of Communication Research. Haar promotieonderzoek ging over de wisselwerking tussen de economie, economische berichtgeving en publieke opinie. Daarnaast heeft Alyt onderzoek gedaan naar de invloed van berichtgeving op stemgedrag en op politieke processen. Op dit moment is Alyt verbonden aan een internationaal onderzoeksproject naar de polarisatie van (wetenschappelijke) kennis. Voorafgaand aan haar academische loopbaan was Alyt actrice en heeft ze in tal van producties gespeeld.

Projecten

Bij de WRR is Alyt betrokken bij het project Onderneming en Maatschappij.
 

Publicaties

  • Damstra, A. (2020). De media als spelverdelers: Over partijen, issues en eigenaarschap. Socialisme en Democratie. 2020(3): 42-49.
  • Damstra, A., Boukes, M. & Vliegenthart, R. (2020). To credit or to blame? The asymmetric impact of government responsibility in economic news. International Journal of Public Opinion Research. Advance online publication. doi: 10.1093/ijpor/edz054
  • Damstra, A. & de Swert, K. (2020). The making of economic news: Dutch economic journalists contextualizing their work. Journalism. Advance online publication. doi: 10.1177/1464884919897161
  • Strömbäck, J., Tsfati, Y., Boomgaarden, H., Damstra, A., Lindgren, E., Vliegenthart, R., & Lindholm, T. (2020). News media trust and its impact on media use: toward a framework for future research. Annals of the International Communication Association, 1-18.
  • Tsfati, Y., Boomgaarden, H. G., Strömbäck, J., Vliegenthart, R., Damstra, A., & Lindgren, E. (2020). Causes and consequences of mainstream media dissemination of fake news: literature review and synthesis. Annals of the International Communication Association, 1-17.
  • Damstra, A., Boukes, M. & Vliegenthart, R. (2019). Taking it personal or national? Understanding the indirect effects of economic news on government support. West European Politics. Advance online publication. doi: 10.1080/01402382.2019.1697586
  • Damstra, A. (2019) Disentangling economic news effects: The impact of tone, uncertainty, and issue on public opinion. International Journal of Communication, 13(2019), 5205–5224. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/12254
  • Damstra, A. & Vliegenthart, R. (2019). Hard to get and hard to neglect. Geert Wilders en de Nederlandse pers. In: Voerman, G. & Vossen, K. (red.) Wilders Gewogen. 15 jaar reuring in de Nederlandse politiek (pp. 289-308). Amsterdam: Boom Uitgevers
  • Damstra, A., Jacobs, L., Boukes, M. & Vliegenthart, R. (2019). The impact of immigration news on anti-immigrant party support: unpacking agenda-setting and issue ownership effects over time. Journal of Elections, Public Opinion, and Parties. Advance online publication. doi: 10.1080/17457289.2019.1607863
  • Vliegenthart, R. & Damstra, A. (2019). Parliamentary Questions, Newspaper Coverage, and Consumer Confidence in Times of Crisis: A Cross-National Comparison. Political Communication, 36(1), 17-35. doi: 10.1080/10584609.2018.1478472
  • Boukes, M., Damstra, A., & Vliegenthart, R. (2019). Media effects across time and subject: How news coverage affects two out of four attributes of consumer confidence. Communication Research. Advance online publication. doi: 10.1177/0093650219870087
  • Damstra, A. & Boukes, M. (2018). The Economy, the News, and the Public: A Longitudinal Study of the Impact of Economic News on Economic Evaluations and Expectations. Communication Research. Advance online publication. doi: 10.1177/0093650217750971
  • Damstra, A. & Vliegenthart, R. (2018). (Un)covering the economic crisis? Over-time and inter-media differences in salience and framing. Journalism Studies, 19(7), 983-1003. doi:10.1080/1461670X.2016.1246377
  • Damstra, A., Boukes, M. & Vliegenthart, R. (2018). The Economy. How Do the Media Cover It and What Are the Effects? A Literature Review. Sociology Compass. Advance online publication. doi: 10.1111/soc4.12579  
  • Jacobs, L., Damstra, A., Boukes, M. & de Swert, K. (2018). Back to Reality: The Complex Relationship Between Patterns in Immigration News Coverage and Real-World Developments in Dutch and Flemish Newspapers (1999-2015). Mass Communication and Society, 21(4), 473-497. doi: 10.1080/15205436.2018.1442479
  • Damstra, A. & Tillie, J. (2016). How crosscutting weak ties are established—the case of Muslims in Europe. Journal of Ethnic and Migration Studies, 42(2), 237-260. doi: 10.1080/1369183X.2015.1102046
  • Celis, K., Erzeel, S., Mügge, L.M. & Damstra, A. (2014). Quota and Intersectionality: Ethnicity and Gender in Candidate Selection. International Political Science Review, 35(1): 41-54. doi: 10.1177/0192512113507733
  • Tillie, J.N., Koomen, M., van Heelsum, A. & Damstra, A. (2013). Finding a place for Islam in Europe. Cultural interactions between Muslim immigrants and receiving societies. Final integrated report Eurislam.
  • Mügge, L.M. & Damstra, A. (2013). Gender en etniciteit in de Tweede Kamer: Streefcijfers en groepsvertegenwoordiging. Res Publica, 55(3): 339-358.
  • Van der Kolk, H., Tillie, J., Van Erkel, P., Van der Velden, M., & Damstra, A. (2012). Nationaal Kiezersonderzoek 2012.