Trends in het medialandschap - 7

W.B.H.J. van de Donk, D.W.J. Broeders, F.J.P.M. Hoefnagel (red.)

Het medialandschap is voortdurend in beweging. Deze dynamiek is enerzijds het gevolg van technologische, economische en sociaal-culturele ontwikkelingen en anderzijds van het mediabeleid en het mediarecht, die de ontwikkelingen proberen bij te sturen. De bundel Trends in het medialandschap (WRR-Verkenningen nr. 7, 2005) bevat een analyse van de economische, sociaal-culturele, technologische en juridische ontwikkelingen die van belang zijn voor de toekomst van het medialandschap.

Vergroot afbeelding Cover V7 Trends in het medialandschap 250x375
Beeld: © WRR

Consequenties voor functioneren medialandschap

In de bundel staan de consequenties centraal van de relevante technische, sociaal-culturele, economische en juridische ontwikkelingen voor het democratisch, economisch en maatschappelijk functioneren van het medialandschap op de middellange termijn. Daarnaast gaat het over de gevolgen van die ontwikkelingen voor de grondslagen en uitwerkingen van het mediabeleid van de overheid.

Vier verkenningen

De bundel bevat vier verkenningen: een onderzoek naar de toekomstige ontwikkeling van het medialandschap, een onderzoek over sociale en culturele ontwikkelingen, een analyse van de technologische ontwikkeling en de rol van de overheid daarbij, en een analyse van de media in relatie tot beleid en recht. De bijdragen zijn van: M. Appelman, M. van Dijk, R. Nahuis, B. Vollaard en D. Waagmeester, D. Broeders en I. Verhoeven, W.M. de Jong, en J.C.I. de Pree.

Deze studie is uitgevoerd voor het WRR-rapport Focus op functies: uitdagingen voor een toekomstbestendig mediabeleid (rapport nr. 71, 2005).